40/1995 zákon o regulaci reklamy
UST-27 verze 3
Seminář SÚKL reklama ZP
za neoprávněnou propagaci výrobku může zodpovídat výrobce, držitel rozhodnutí, distributor,… podle toho, kdo marketing provádí.
Reklama nesmí být zavádějící nebo klamavá, musí odpovídat vlastnostem a zamýšlenému použití výrobku
Průměrný spotřebitel je osoba, která je v rozumné míře dobře informovaná a v rozumné míře pozorná a opatrná (C-210/96)
Reklama, která je nekalou obchodní praktikou - za nekalou obchodní praktiku se považuje (…) jednání podnikatele vůči spotřebiteli, které je v rozporu s požadavky odborné péče a které je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil. Jedná se zejména o klamavé a agresivní obchodní praktiky,
Reklama skrytá – takovou reklamou se rozumí reklama, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu zejména proto, že není jako reklama označena.
Srovnávací reklama – srovnávací reklama zaměřená na širokou veřejnost není dovolena. Srovnávací reklama na léčivé přípravky určené k podávání lidem je při splnění podmínek stanovených obchodním zákoníkem přípustná jen tehdy, je-li zaměřena na osoby oprávněné léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat nebo na osoby poskytující zdravotní péči. Podmínky pro srovnávací reklamu stanoví obchodní zákoník v § 50a.
Reklama v rozporu s dobrými mravy - reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění…
Předmětem reklamy může být pouze LP registrovaný podle zákona o léčivech nebo podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 726/2004 (centralizovanou procedurou). Zakázána je, bez výjimek, reklama na:
a) neregistrované léčivé přípravky,
b) na léčivé přípravky, jejichž registrace teprve probíhá,
c) přípravky, které jsou používány ve specifickém léčebném programu.
a) přesné, aktuální, prokazatelné a dostatečně úplné údaje, umožňující odborníkům vytvořit si vlastní názor o terapeutické hodnotě LP; tyto informace mají sloužit ke správnému rozhodnutí o použití LP s ohledem na jeho bezpečnost, kvalitu a účinnost. Jakékoli informace obsažené v reklamě musí odpovídat údajům uvedeným v SPC tohoto přípravku (viz část III. bod 3). Pokud reklama obsahuje za dodržení výše uvedené podmínky údaje převzaté z odborných publikací nebo z odborného tisku, tyto musí být přesně reprodukovány a musí být uveden jejich zdroj.
b) základní informace podle schváleného SPC, včetně data schválení nebo poslední revize; informace by měla obsahovat:
• název léčivého přípravku tak, jak je uveden v rozhodnutí o registraci,
• složení léčivého přípravku,
• jméno a adresu držitele rozhodnutí o registraci,
• indikace,
• dávkování a způsob užívání pro jednotlivé indikace,
• kontraindikace,
• významné interakce,
• hlavní nežádoucí účinky,
• upozornění,
• zvláštní požadavky na podmínky uchovávání.
Subjekty odpovědné za reklamu: zadavatel, zpracovatel, šiřitel
Health claims (https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/health-claims) – schválená tvrzení o účinnosti přípravku, reviduje FDA a EFSA.
obchodní sdělení (https://www.zdravotnickydenik.cz/2022/10/reklama-nebo-obchodni-sdeleni-mpo-ma-do-konce-pristiho-roku-predlozit-novelu-ktera-by-mela-udelat-jasno/)
subjekty zodpovědné za reklamu: Zadavatel, zpracovatel, šiřitel. Za obsah zodpovídá současně zadavatel a zpracovatel. Za šíření reklamy je (překvapivě) zodpovědný šiřitel.