33. Bezpečnost práce. Pracovní úrazy. Ochrana dat.

262/2006 Sb. Zákoník práce (zakonyprolidi.cz)
309/2006 Sb. Zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (zakonyprolidi.cz)
201/2010 Sb. Nařízení vlády o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu (zakonyprolidi.cz)
Hlášení pracovního úrazu | Státní úřad inspekce práce (suip.cz)
Datová komunikace ve zdravotnictví: Přenos zdravotních dat a telemedicína – KYBEZ
Co je GDPR - Ochrana osobních údajů (mvcr.cz)

Bezpečnost práce

BOZP = Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
EU-OSHA je informační agenturou Evropské unie pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci

§ 103 odst. 2 Zákoníku práce: Zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování. Školení podle věty první je zaměstnavatel povinen zajistit při nástupu zaměstnance do práce, a dále

  • při změně pracovního zařazení,
  • při změně druhu práce,
  • při zavedení nové technologie nebo změny výrobních a pracovních prostředků nebo změny technologických anebo pracovních postupů,

Zaměstnavatel je povinen určit obsah a četnost školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, způsob ověřování znalostí zaměstnanců a vedení dokumentace o provedeném školení. Vyžaduje-li to povaha rizika a jeho závažnost, musí být školení podle věty první pravidelně opakováno.

Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby pracoviště byla prostorově a konstrukčně uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro zaměstnance z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odpovídaly bezpečnostním a hygienickým požadavkům na pracovní prostředí a pracoviště, aby:

  • prostory určené pro práci, chodby, schodiště a jiné komunikace měly stanovené rozměry a povrch a byly vybaveny pro činnosti zde vykonávané,
  • pracoviště byla osvětlena, pokud možno denním světlem, měla stanovené mikroklimatické podmínky, zejména pokud jde o objem vzduchu, větrání, vlhkost, teplotu a zásobování vodou,
  • prostory pro osobní hygienu, převlékání, odkládání osobních věcí, odpočinek a stravování zaměstnanců měly stanovené rozměry, provedení a vybavení,
  • únikové cesty, východy a dopravní komunikace k nim včetně přístupových cest byly stále volné,
  • v prostorách byla zajištěna pravidelná údržba, úklid a čištění,
  • pracoviště byla vybavena v rozsahu dohodnutém s příslušným poskytovatelem pracovnělékařských služeb prostředky pro poskytnutí první pomoci a vybavena prostředky pro přivolání poskytovatele zdravotnické záchranné služby.

Pracovní úrazy

Pracovní úraz: poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, došlo-li k nim nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Jako pracovní úraz se posuzuje též úraz, který zaměstnanec utrpěl pro plnění pracovních úkolů. Pracovním úrazem není úraz, který se zaměstnanci přihodil na cestě do zaměstnání a zpět.

Zaměstnavatel vede evidenci pracovních úrazů v písemné nebo elektronické formě.

Záznam o úrazu obsahuje:

  • jméno a příjmení úrazem postiženého zaměstnance,
  • datum a hodina úrazu,
  • místo úrazu,
  • činnost, při níž k úrazu došlo,
  • počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu,
  • popis zranění a činnosti, která mu předcházela,
  • jména svědků úrazu,
  • jméno a pracovní zařazení osoby, která úraz zapsala.

Záznam o úrazu vyhotovuje zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne, kdy se o úrazu dozvěděl.

Zaměstnavatel zašle pro účely likvidace pojistných událostí z důvodu zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání záznam o úrazu i organizační jednotce pojišťovny, u které je pro tento účel pojištěn.

Ochrana dat

=soubor postupů, které předcházejí poškození, ztrátě a zneužití dat.

Dle GDPR se „osobními údaji" rozumí veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě (dále jen "subjekt údajů"); identifikovatelnou fyzickou osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační údaje, síťový identifikátor nebo odkazem na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby.
(ÚZIS - JAK IMPLEMENTOVAT V AMBULANTNÍ SFÉŘE NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2016/679)

Byť základní principy jsou obecně známé, legislativně příliš ukotveny nejsou. Výjimkou je vyhláška o evidenci a dokumentaci návykových látek a přípravků (§ 3):

Při elektronické evidenci se pořizuje

a) jedenkrát denně bezpečnostní kopie datového souboru,

b) minimálně jednou za půl roku archivní kopie datového souboru na nepřepisovatelném paměťovém médiu s výrobcem garantovanou životností zápisu 5 let nebo záloha datového souboru, ze kterého je možné údaje rekonstruovat, vedená na nosiči dat odlišného od hardwarového vybavení sloužícího k vedení elektronické evidence.

§ 53 Z o zdr. službách:

Poskytovatel, nejde-li o poskytování lékárenské péče v lékárně, je povinen vést a uchovávat zdravotnickou dokumentaci a nakládat s ní podle tohoto zákona a jiných právních předpisů. Zdravotnická dokumentace je souborem informací podle odstavce 2 vztahujících se k pacientovi, o němž je vedena.

V praxi lékárny je třeba klást důraz na uchovávání průvodek a papírových receptů, které obsahují velké množství citlivých informací. Není přípustné průvodky vyhazovat do koše, je nutné je skartovat nebo jinak zlikvidovat a o skartaci vést záznam (obvykle řeší externí firma). Papírové recepty, které se neodesílají pojišťovnám se dle 84/2008 Sb. uchovávají minimálně 5 let.

Lékárenskou výjimku v zákoně o zdr. službách nahrazuje § 22 ve vyhlášce o správné lékárenské praxi:

Dokumentaci (mimo jiné) tvoří doklady o:

  • přejímce léčivých přípravků, včetně jejich šarží a kódů přidělených Ústavem nebo Ústavem pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv, léčivých látek, pomocných látek a léčivých přípravků připravených jinou lékárnou; za takovou přejímku se považuje i odběr léčivých přípravků lékárnou od jiné lékárny za podmínek stanovených v § 82 odst. 4 zákona o léčivech,
  • přeplňování léčivých látek, pomocných látek a směsí pomocných látek určených k přípravě léčivých přípravků,
  • sterilizaci léčivých přípravků, obalů, předmětů a zařízení a záznamy o sušení obalů, předmětů a zařízení,
  • kontrole přijatých léčivých látek a pomocných látek,
  • přípravě a kontrole léčivých přípravků připravených hromadně, včetně záznamů o propuštění každé šarže léčivých přípravků připravených hromadně nad 20 balení; tyto záznamy podepisuje vedoucí lékárník nebo jím pověřená osoba,
  • kontrole připravené čištěné vody a vody na injekci,
  • předepsané kontrole přístrojů a zařízení,
  • předepsané kontrole prostor, přístrojů a zařízení se stanovenou třídou čistoty vzduchu,
  • reklamacích z důvodu závady v jakosti, stahování léčivých přípravků z oběhu a informacích o podezření na závažný nebo neočekávaný nežádoucí účinek a jiné skutečnosti závažné pro zdraví léčených osob související s použitím léčivého přípravku,
  • výdeji léčivých přípravků poskytovatelům zdravotních služeb na žádanky,
  • zaslání požadavku na vytvoření záznamu o uskutečněném výdeji léčivého přípravku podle § 13 a elektronického záznamu podle § 13a do systému eRecept,
  • poskytnutí registrovaného léčivého přípravku jiné lékárně za podmínek stanovených v § 82 odst. 4 zákona o léčivech; tyto záznamy obsahují údaj o šarži léčivého přípravku a o kódu přiděleném Ústavem nebo Ústavem pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv,
  • kontrole celistvosti bezpečnostního boxu pro přípravu léčivých přípravků s obsahem cytotoxických látek; tato kontrola se provádí jedenkrát týdně,
  • kontrole celistvosti bezpečnostního boxu pro přípravu léčivých přípravků pro genovou terapii a kontrole sanitace prováděné po přípravě těchto léčivých přípravků pro jednotlivého pacienta; tato kontrola se provádí jedenkrát týdně,
  • teplotě uchovávaní léčivých přípravků, léčivých látek a pomocných látek

Dokumentace, jejíž evidence se neřídí jinými právními předpisy, a to včetně objednávek a průvodních dokladů k zásilkovému výdeji, se uchovává nejméně po dobu 5 let od data provedení posledního zápisu nebo zásilkového výdeje.

Relativně nově se musí řešit problematika poskytování dat deep learning modelům (nepřesně umělé inteligenci - AI). Každý provozovatel by si měl ověřit, zda poskytováním citlivých informací třetím stranám (například za účelem statistického zpracování nebo tréningu AI) neporušuje pravidla, za jakých tato data od pacientů získal.

GDPR

Maršík - GDPR v lékárenské praxi (hlavně druhá polovina)
Podmínky ochrany osobních údajů | EUC Lékárna (euclekarna.cz)
GDPR | Finikia Trade S R O (lekarnalisen.cz)
GDPR v lékárně | Apatyka servis s.r.o.

Přechozí otázka | Rozcestník | Následující otázka

Obsah stránek má pouze informativní charakter. Jakékoliv zdravotní rozhodnutí by mělo být učiněno na základě konzultace s odborníkem.
2022-2024